Mig. Med emigrerad pappa i Australien. En bror som blev en ängel. Ironisk humor. Träning. Kost. Natur. Foto. Musik. Film. Skriva. Existentiella frågor. Livsåskådningar. ADHD/ADD. Insomnia. Sambo. Sambos dotter. Råttägare. Utbildad Kostrådgivare, med inriktning - Lågkolhydratskost med naturliga fetter. Högskolestuderande. Blivande Gastronom. Mitt liv. Min blogg.

* De inlägg märkta med Etikett Foto/Bild är mina egna foton. Övriga foton/bilder som förekommer i mina inlägg är på något sätt lånade/hämtade från Google, Forum eller Appar som delar bilder.


lördag 17 juli 2010

Filosofiska Inlägg


Jag saknar mina mer filosofiska, tänkande, och känslosamma inlägg. Jag får mer ut av de djupare inläggen. Det är också de jag är bäst på att skriva. 

De ämnena är en stor del av mig, och jag känner mig i princip halv som människa utan dem.

MEN den finns en nackdel med dessa inlägg. De kräver mer. Mer tanke, mer energi, mer av det mesta. Det ska vara rätt tillfällen och rätt humör för att skriva dem. Det är inte alltid detta infinner sig när det finns tid till att skriva. Då kan orken vara slut, och även om det finns i huvudet, kan det vara svårt att få ut det och nedskrivet.

Men vilja, lust och behov att skriva om de saker som berör mitt inre finns! Alltid!

Jag har massor på lager av tankar, känslor, upplevelser och erfarenheter att skriva om. Jag skriver för det mesta ner, om jag har papper och penna i närheten, några rubriker, meningar, eller stödord, för att kunna ta upp tråden i mina, ibland kaotiska tankebanor, vid ett senare tillfälle. Ibland kan det handla om frågor som jag själv undrar över. Eller ja, ganska ofta är nog mer korrekt!

Den senaste frågeställningen som dök upp igår kväll; Är gräset grönare på andra sidan? Vi vet att det inte alltid är det, det har vi fått lära oss, för min fråga brukar istället sägas som ett påstående; Gräset är inte alltid grönare på andra sidan! Men det lämnar ju också utrymme för att det för det mesta är det, eller?

Ännu mer undrar jag över frågan; Vad är det som får oss att ifrågasätta om gräset är grönare eller inte? 

Kanske det inte handlar om gräsmattan eller färgen grön överhuvudtaget...? Det vill säga att det inte handlar om objektet/målet/drömmen/fantasin/destinationen, utan om själva resan dit! Vilket med andra ord handlar om oss själva, vårt inre, var vi befinner oss för stunden, vilka världar som kolliderar, för att vi ens ska ställa oss frågan om gräset på andra sidan.

Frågan säger mer om oss själva, än frågan och kanske även svaret i sig!

Hur som helst är det bra att vi ifrågasätter. Det är viktigt att stanna upp, komma ikapp, och reflektera. Det är inte bra att bara springa på fort, och inte veta varför vi gör det.

Men många gånger stannar tankeverksamheten vid första frågan, utan att vi tar den vidare ett steg till, för att se hur det egentligen ligger till.

Oftast kommer frågorna, som väcker lite grubbleri inom mig, från mig själv. Men jag kan också påverkas av andras tillvaro. Igår blev jag det, och frågan om gräset är grönare på andra sidan dök upp.

Nåväl...

Jag kan visst skriva om vad som har hänt, vem jag har träffat, vad som har gjorts och sagts, men ibland är det tråkigt att skriva om. Det blir som ett dåligt vykort från en semesterresa utomlands; "Här är det 35 grader i luften, och 28 grader i vattnet. Vi solar och badar hela dagarna, och har det gott." Yjadi Yjadi... Liksom... Gäsp... Lite Opersonligt Sådär... Kom med något nytt... Typ.

Ta inte detta bokstavligen, som att jag inte vill få vykort, utan detta är hur JAG känner när JAG skriver på det sättet.

Men jag gillar att lägga in bilder, om jag har några bra. :-) Lite som framsidan på ett vykort! ;-) :-P

Vad tycker ni?

Detta blev lite av ett sådant inlägg som jag själv saknar.

Nu bara kom det av sig själv, och jag skrev det medan jag tänkte det, utan att förskriva eller redigera. 

Det är så det blir som bäst!

Inga kommentarer: