Mig. Med emigrerad pappa i Australien. En bror som blev en ängel. Ironisk humor. Träning. Kost. Natur. Foto. Musik. Film. Skriva. Existentiella frågor. Livsåskådningar. ADHD/ADD. Insomnia. Sambo. Sambos dotter. Råttägare. Utbildad Kostrådgivare, med inriktning - Lågkolhydratskost med naturliga fetter. Högskolestuderande. Blivande Gastronom. Mitt liv. Min blogg.

* De inlägg märkta med Etikett Foto/Bild är mina egna foton. Övriga foton/bilder som förekommer i mina inlägg är på något sätt lånade/hämtade från Google, Forum eller Appar som delar bilder.


onsdag 1 september 2010

September och Favorit i Repris

Det händer mycket nu. Så mycket att jag inte har tid eller ork att förmedla det i skrivna ord, även om jag vill och behöver det.

Så istället får ni en aktuell "favorit i repris", från min tidigare blogg.

***
September


Hösten börjar göra sig till känna. Temperaturen skiljer sig rätt så mycket från dag till natt, med behagliga 20 grader på dagen, och klar frisk luft på nätterna. Stjärnorna syns tydligare på kvällen, om det är klart. Annars kan det ofta vara dimma så här års, om kvällar och nätter Vinden tar vid lite mer, och det gör att det känns råare. Det är ju Skåne jag pratar om, så det där med blåst är relativt, för det blåser alltid nere i Skåne.
*
Av de mogna sädesfälten återstår nu bara stubbåkrar. Halmbalarna ligger i massvis där i stället. Av någon anledning så är de inplastade vita halmbalarna färre detta år. Kan det bero på att det har blivit mer lönande för bönderna att bli ekologiska tro? Det är vackrare med nakna halmbalar. De vita liknar mest äggkokonger nedsläppta av Aliens från rymden. En del åkrar är plöjda, och vissa till och med harvade. Det är en rolig syn att se alla olika fåglar i stora flockar samlas när det skördas och plöjs. Tornsvalor och andra sommarfåglar har jag inte hört på ett par veckor nu.
*
Lukten av gödsel av olika sorter är tydlig. De flesta tycker att gödsel luktar illa. Det tycker inte jag. Gödsellukt påminner mig om de bättre barndomsminnena, då jag tillbringade en del somrar på landet, på så kallade ferie-/sommarhem. Jag vet inte om det finns något sådant längre. Jag tillbringade sex veckor hos en familj i småland fyra år i rad, från fyra år till åtta år, och sen en sommar hos en annan familj, tillsammans med mina två småbrödrar, när jag var nio år. Jag har fler dåliga barndomsminnen än bra, så det gäller att ta vara på de som är bra och hålla de levande. De flesta dofter framträder mer på hösten. Regnet i en skog till exempel. Just nu hör jag regnsmattret på uterummstaket. Mysigt. En annan lukt nu när det är nyplöjt, är lukten av kall fuktig jord. Ibland är lukter så kraftiga att man kan till och med smaka dem.
*
Än så länge så har färgerna inte förändrats så mycket. Träden kommer att behålla sina löv ett tag till.
*
Hösten förknippar jag med mys, med filt och te, eller varm choklad, i soffan, och en bra film, samt levande ljus. Långa samtal om allt mellan himmel och jord, då man inte längre är så aktiv ute. Men än så länge är vi inte där än. Det är bara september, en höstmånad, ett nytt kvartal, men inte riktig höst.
*
Men en sak är jag ganska säker på. Det blir nog inga fler sommarbad i hav och sjöar detta år för min del!

Inga kommentarer: