Mig. Med emigrerad pappa i Australien. En bror som blev en ängel. Ironisk humor. Träning. Kost. Natur. Foto. Musik. Film. Skriva. Existentiella frågor. Livsåskådningar. ADHD/ADD. Insomnia. Sambo. Sambos dotter. Råttägare. Utbildad Kostrådgivare, med inriktning - Lågkolhydratskost med naturliga fetter. Högskolestuderande. Blivande Gastronom. Mitt liv. Min blogg.

* De inlägg märkta med Etikett Foto/Bild är mina egna foton. Övriga foton/bilder som förekommer i mina inlägg är på något sätt lånade/hämtade från Google, Forum eller Appar som delar bilder.


onsdag 6 juni 2012

Intryck


Jag blir väldigt lätt uttröttad i och med att jag har svårt för att sortera intryck. En kortare stund i en vanlig vardagssituation utanför hemmet leder snabbt till trötthet.
*
Jag påverkas av alla sinnen.
*
Alla rörelser i mitt synfält går in men sorteras inte. Det kan vara bildskiftningar på TV'n, reklamannonser på datorn, trafiken när jag åker bil, eller folkmassor som passerar mig i sta'n.
*
Ljus kan göra ont i ögonen. Exempel på detta kan vara ljuset från en dator eller ett upplyst rum.
*
Jag kan inte vistas i en hög ljudnivå utan att bli stressad av det, och då menar jag även med fysiska symptom på stress. Mycket olika ljud på en och samma gång blir ett enda sorl och jag kan inte ta in någonting. Inte bara ljuden i sig, utan jag fungerar inte praktiskt i det. Jag kan inte koncentrera mig eller utföra någonting. 
 * 
Ibland kan vanliga ljud skära som knivar i öronen på mig. Jag syftar inte till signaler och tjut nu, utan ett prassel med en påse, utdragning och stängning av en kökslåda, att krana vatten i köket och bestickljud blir slammer. 
*
Om det finns bakgrundsljud när jag för ett samtal har jag lätt för att tappa tråden. Det kan vara radio eller TV som står på, men även en tickande klocka i ett rum som jag lägger märke till. 
 * 
Jag kan medvetet eller omedvetet lyssna till en låt under dagen, och en melodislinga från låten fastar sen och går på repeat när jag ska sova. Det behöver inte ens vara en låt som jag gillar. Därför försöker jag undvika att lyssna på musik under kvällstid. 
Allt det här förändras till det bättre när jag kan styra sammanhanget själv. Om jag kan styra uppgift, takt, tidpunkt och tillvägagångssätt själv så fungerar det stundvis bra. Men hur ofta får det lov att vara så om jag ska vara delaktig socialt och ute i samhället.

1 kommentar:

Anonym sa...

Exakt så! /A