Mig. Med emigrerad pappa i Australien. En bror som blev en ängel. Ironisk humor. Träning. Kost. Natur. Foto. Musik. Film. Skriva. Existentiella frågor. Livsåskådningar. ADHD/ADD. Insomnia. Sambo. Sambos dotter. Råttägare. Utbildad Kostrådgivare, med inriktning - Lågkolhydratskost med naturliga fetter. Högskolestuderande. Blivande Gastronom. Mitt liv. Min blogg.

* De inlägg märkta med Etikett Foto/Bild är mina egna foton. Övriga foton/bilder som förekommer i mina inlägg är på något sätt lånade/hämtade från Google, Forum eller Appar som delar bilder.


söndag 13 juni 2010

Träningsuppdatering


Jag kom iväg till gymmet idag. Började med styrketräningen. Muskelgrupperna jag gick igenom var Rygg/Korsrygg och Baksida Axlar. Jag sänkte vikterna och gjorde bara ett set på varje övning. Detta för att känna efter, och för att inte få för mycket träningsvärk de närmaste dagarna. Jag brukar 'älska' träningsvärk :-P, men jag vill kunna träna styrka i början av veckan.

På tisdag ska jag och min bror träna tillsammans för första gången! :-) Jag har fixat en instruktionstid åt honom, så att han får ett program och rätt inställningar för honom. Det ska bli intressant att se hur han kommer att vara i träningen. ;-) Han har tränat på ett gym lite sporadiskt, och rätt oseriöst det senaste året där han bor. Om jag har förstått honom rätt, så har det gått mest tid till att sitta i bubbelpoolen, då gymmet är ihop med ett bad. Så vi får se hur det utvecklar sig under sommaren, som han kommer att tillbringa här med oss.

Efter styrketräningen ställde jag mig på löpbandet. Jag upplevde något nytt... Jag har aldrig varit med om att det har varit så svårt att hitta rätt hastighet för mig att springa i! Det låter underligt, men det är inte så konstigt med eftertanke. Sist jag sprang på löpbandet var jag i slutet av min upptrappning, att träna upp min fotled efter frakturen som jag hade. Då var jag inte uppe i den hastighet som jag normalt springer på annars. De senaste gångerna har jag joggat i skogen. I terräng sköter hastigheten sig själv beroende på hur det ser ut just där man befinner sig.

På löpbandet idag försökte jag alla möjliga hastigheter. Definitivt för låg hastighet, trots att den var högre än senast när jag inte var helt återställd i foten. Så jag höjde, och då blev det lite för hög hastighet för att orka i längden, och jag hade inte tänkt mig att köra intervaller idag. Okej... då sänkte jag det lite och låg mittemellan, och vad händer? Jo, då stämmer inte takten överens med musiken!! :-D Grymt irriterande, även om det är lite komiskt nu. :-) Ja, hur som helst gav jag upp mina fram och tillbaka försök efter 25 minuter.

Så... det fick räcka för idag. Jag cyklade hem, satte mig i uterummet, och eftersvettades under tiden jag drack en proteindrink.
^^

Tänka sig att det kan finnas så mycket att skriva om när det handlar om träning! :-P Men jag vet att jag har några läsare som delar mitt intresse. :-) Ni andra får hoppa över att läsa mina träningsuppdateringar helt enkelt! ;-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska i väg och träna i morgon och kommer definitivt ta det lugnare än sist då det slutade med grym träningsvärk i flera dagar så jag knappt orkade gå på två
dagar:-)

Saxiquine sa...

Det där med musik i otakt känner jag igen, men då får man bara knäppa fram till nästa låt =)
Gött att få med brorsan också =)
Kram.

Anna sa...

Fighter: :-D Ja, det kan bli för bra också! :-)

Saxiquine: Jo, men de andra låtarna går i princip i samma takt.

Jag lyssnar oftast på Techno/Trance/Goa när jag tränar. Jag brukar tycka att det tempot stämmer överens med min träning.

Det var också det jag brukade dansa till i mina "yngre" dagar när jag gick ut på helgerna. :-)