Mig. Med emigrerad pappa i Australien. En bror som blev en ängel. Ironisk humor. Träning. Kost. Natur. Foto. Musik. Film. Skriva. Existentiella frågor. Livsåskådningar. ADHD/ADD. Insomnia. Sambo. Sambos dotter. Råttägare. Utbildad Kostrådgivare, med inriktning - Lågkolhydratskost med naturliga fetter. Högskolestuderande. Blivande Gastronom. Mitt liv. Min blogg.

* De inlägg märkta med Etikett Foto/Bild är mina egna foton. Övriga foton/bilder som förekommer i mina inlägg är på något sätt lånade/hämtade från Google, Forum eller Appar som delar bilder.


tisdag 24 april 2012

Ångest


att svälja 
med en sten i halsgropen
ögon som stirrar
bortsett från några blinikningar för tårar
näsvingar som vidgas  
likt ett ickemänskligt djurs sniffningar
metallsmak i munnen
allt känns som taggtråd
puls som slår likt en hårt slagen trumma
att andas genom ett sugrör
hjärtat dunkar 
med ett lejons kraft
andning likt en sprinters sista metrar
tankar likt myrors motorvägar
känslor som vill sprängas ut ur kroppen

rädslor utan objekt
därför ogreppbara
och 
oangripbara

baserade på val 
och 
icke val

sprungna ur påverkan 
och
 icke påverkan

bland det mest trögfattade att lära 

Ångest handlar om
valet
frihet
och 
framtid

valets allvar 
och
svårighet

grundas i insikten att inte förstå sin egen mänskliga existens
eller
sin värld

sin egen motsägelsefulla situation
att inte vara definierad 
och 
bestämd

men med strävan att vara det

trots att vara mänsklig upphör i och med det

människan är dömt till frihet

människans existens är absurd 

1 kommentar:

Anonym sa...

Så är det!