Mig. Med emigrerad pappa i Australien. En bror som blev en ängel. Ironisk humor. Träning. Kost. Natur. Foto. Musik. Film. Skriva. Existentiella frågor. Livsåskådningar. ADHD/ADD. Insomnia. Sambo. Sambos dotter. Råttägare. Utbildad Kostrådgivare, med inriktning - Lågkolhydratskost med naturliga fetter. Högskolestuderande. Blivande Gastronom. Mitt liv. Min blogg.

* De inlägg märkta med Etikett Foto/Bild är mina egna foton. Övriga foton/bilder som förekommer i mina inlägg är på något sätt lånade/hämtade från Google, Forum eller Appar som delar bilder.


tisdag 10 april 2012

Sioux-bön


Oh, store ande, vars röst jag hör i vindarna, vars andedräkt ger liv till världen, hör mig… Jag kommer till dig som ett av dina många barn. Jag är liten och svag, i behov av din styrka och din vishet. 
Låt mig vandra i skönheten. Låt mina ögon för evigt se den röda och purpurfärgade solnedgången. Låt mina händer respektera de ting du skapat och mina öron lystra till din röst. 
Gör mig vis så att jag känner till det du lärt dina barn, lärdomarna du präntat i varje blad och klippa. Gör mig stark; inte för att bli överlägsen mina bröder, men för att övervinna min värsta fiende…mig själv… 
*  
Gör mig alltid redo att komma till dig med öppen blick. Så att när livet bleknar som den bleknade solnedgången, min ande får komma till dig utan skam… 
   

* Översatt till engelska av hövdingen Yellow Lark av Siouxstammen 1887 Översatt till svenska av June Perry 1997

Inga kommentarer: