Mig. Med emigrerad pappa i Australien. En bror som blev en ängel. Ironisk humor. Träning. Kost. Natur. Foto. Musik. Film. Skriva. Existentiella frågor. Livsåskådningar. ADHD/ADD. Insomnia. Sambo. Sambos dotter. Råttägare. Utbildad Kostrådgivare, med inriktning - Lågkolhydratskost med naturliga fetter. Högskolestuderande. Blivande Gastronom. Mitt liv. Min blogg.

* De inlägg märkta med Etikett Foto/Bild är mina egna foton. Övriga foton/bilder som förekommer i mina inlägg är på något sätt lånade/hämtade från Google, Forum eller Appar som delar bilder.


lördag 13 mars 2010

Veckan som varit...


Veckan som varit har tiden mest gått till studier.

Det kommer att bli så emellanåt, att jag inte skriver något i bloggen på en veckas tid, inför tentor, arbeten som ska lämnas in, eller redovisningar och opponeringar. Jag behöver lära mig att prioritera tid för de momenten, eftersom jag för första gången i mitt liv verkligen vill vara seriös med utbildning. Jag vill själv det här och det känns rätt så här långt. Men det är himla svårt att orka med...

I måndags lämnade jag in ett enskilt arbete, "Kostregistrering". Arbetet gick ut på att registrera all sin mat och dryck i ett kostregistreringsprogram, tre löpande dagar, varav en skulle vara helgdag. Sedan skulle dagarna sammanställas, och i tabellform jämföras med SNR(Svenska näringsrekommendationer). Därefter skulle en diskussion följa angående resultatet. Om energiintaget av kcal/kJ, energifördelningen av kolhydrater, protein och fett i energiprocent, näringsintagen i vitaminer och mineraler, skillnader och likheter i förhållande till rekommendationerna, vad som skulle kunna göras annorlunda och eventuella risker.

Jag är nöjd med mig själv och mitt arbete. Jag har en hel del problem att skriva efter konstens alla regler. Men jag lär mig efter hand, och jag kommer att bli bättre på det med tiden.

I fredags(igår) var det dags för tentamen i näringslära. Näringslära är ett brett område, med många olika begrepp att hålla isär.

Jag känner att tentan gick sådär, men efter att jag hade lämnat in så kände jag mig ändå nöjd, eftersom jag trots allt tog mig dit och skrev den, och jag gjorde så gott jag kunde. Jag gick därifrån med en känsla av att jag hade tagit mig tiden jag behövde för att svara på allt så noggrant och utförligt jag kunde. Det fanns någon fråga som jag inte hade svar på, och det fanns en del begrepp om vitaminer och mineraler som jag har blandat ihop, och det har blivit en del fel.

Men jag tänker så här, utifrån där jag befinner mig just nu, så gjorde jag ett bra jobb och jag gjorde så gott jag kunde! Varför ska jag då inte känna mig nöjd över det?!

Sådär hade jag aldrig kunnat tänka för några år sedan! Därför väljer jag att se det som en större vinst än att få godkänt på en tenta! :-)

Allting har sin tid, plats och ordning!

3 kommentarer:

Saxiquine sa...

Om du känner att du gjorde ditt bästa så skall du verkligen vara nöjd med det, bättre kan man ju inte göra eller hur =)

Och det där med sutdieteknik är alltid svårt, jag tyckte också det var sktisvårt när jag pluggade för jag var så ofukuserad, men så gick det inte bra heller, du kommer garantera lyckas!!!

Grattis till inlämnad uppgift och genomförd tenta.
Kram.

Anna sa...

Saxiquine: Nej, precis! :-)

Jag är ofokuserad nästan jämt, men jag kämpar på!

Tack, det är skönt att ha fått det gjort! :-)

Kramis!

Anna sa...

Ps: Tack för att du tror på mig! <3