Mig. Med emigrerad pappa i Australien. En bror som blev en ängel. Ironisk humor. Träning. Kost. Natur. Foto. Musik. Film. Skriva. Existentiella frågor. Livsåskådningar. ADHD/ADD. Insomnia. Sambo. Sambos dotter. Råttägare. Utbildad Kostrådgivare, med inriktning - Lågkolhydratskost med naturliga fetter. Högskolestuderande. Blivande Gastronom. Mitt liv. Min blogg.

* De inlägg märkta med Etikett Foto/Bild är mina egna foton. Övriga foton/bilder som förekommer i mina inlägg är på något sätt lånade/hämtade från Google, Forum eller Appar som delar bilder.


måndag 1 mars 2010

Regn


Igår hörde jag regnet för andra gången på väldigt länge.
*
Jag funderade lite på hur vädret kan påverka en...
*
Jag är en av de få, som inte har klagat på denna vinterns snö. En av anledningarna är att jag har sluppit köra bil i vinterväglaget. Om jag inte hade studerat, utan jobbat istället, så skulle jag ha varit ett nervvrak för länge sedan.

Däremot så har jag ibland svurit åt kommunens saltande. Det har funnits ett flertal gånger, då jag har varit på väg att halka omkull igen med min brutna fotled på grund av saltmodd.
*
Tågförseningarna har varit dryga, men samtidigt förståliga.
*
Det positiva med snön är att Skåne för en gångs skull har haft en riktig vinter! Snön lyser upp och gör vintern ljusare och lättare att stå ut med. Det brukar annars bli en lång tid med bara mörker, från höst till vår. Skånevintrarna är oftast bara gråa, regniga och blåsiga. Ljud blir annorlunda med snö. Snön isolerar och tystnad uppstår. Kylan har jag inte heller haft problem med. Jag fryser sällan överhuvudtaget.

Men så igår när jag hörde regnet smattrandes på taket, så kände jag REGN, underbara regn! Regn betyder töväder, mildare temperaturer, och att våren närmar sig! Ljudet av regn kändes uppfriskande.

En längre period med regn, konstatera man istället, "Jaha, regn ännu en dag... Suck!"

Jag ringde pappa (pappa bor i Australien) för några dagar sedan. Han berättade att efter 1 års torka, så hade de den senaste tiden fått 720 mm regn! I höstas hade de en skogsbrand, som sökte sig uppför pappas mark. Nu talade han om att ogräset hade vuxit rejält efter regnet.
*
Naturens förändringar. Naturens kretslopp.
*
Jag tittar nu upp och ser tunga snöflingor falla därute...

2 kommentarer:

Jessi sa...

Jag älskar regnet! Jag öppnar gärna fönstret och ligger i sängen och lyssnar till smattret. Eller så går jag ut i regnet utan paraply och sånt trams ha ha och bara njuter av att känna dropparna falla på mig.

Du får gärna lämna avtryck inne hos mig med! :-)

Kram!

Anna sa...

Jess: I ett varmt stilla sommarregn är det underbart att gå ut utan paraply!^^

Kramis!